Odbor finanční zabezpečuje zejména následující činnosti:
- sleduje a analyzuje aktuální finanční situaci města a optimalizuje využití bankovních služeb pro potřeby města, vyhodnocuje stav volných finančních prostředků města a předkládá orgánům města návrhy na jejich optimální využití;
- zpracovává finanční podklady a analýzy pro financování investičních i neinvestičních akcí města;
- na úseku finanční účtárny vede účetnictví města včetně účetnictví vedlejší hospodářské činnosti (VHČ);
- na úseku pokladny úřadu zajišťuje hotovostní příjmy a výdaje města;
- na úseku rozpočtu města zpracovává návrh rozpočtu města a návrh závěrečného účtu města, zpracovává rozbory hospodaření města a jeho organizací; zpracovává rozpočtový výhled města;
- na podnět jednotlivých správců rozpočtu zpracovává návrhy na změny schváleného rozpočtu (rozpočtová opatření) a předkládá je orgánům města;
- spolupracuje s odborem správy majetku, investic a rozvoje, zpracovává návrh plánu VHČ a návrh na rozdělení zisku;
- zabezpečuje zpracování a podání daňových přiznání a úhradu daní (pokud není tato činnost pro konkrétní daň svěřena jinému odboru), zajišťuje finanční vztahy se státem a krajem, pojištění města;
- zajišťuje provádění dokladových inventur a porovnávání inventurních soupisů s účetním stavem;
- zajišťuje výkon státní správy podle zákona o loteriích a jiných podobných hrách, (např. vydávání povolení k provozu výherních hracích přístrojů a rovněž loterií a tombol);
- zajišťuje výkon samosprávy a státní správy na úseku školství v rozsahu příslušných právních předpisů; vede personální agendu ředitelů škol a školských zařízení; vede agendu školských rad;
- spolupracuje se školskými zařízeními v samostatné působnosti, spolupracuje při řešení jejich úkolů ve městě;
- rozhoduje o uložení odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně dle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů;
- vede evidenci příjmů a čerpání dotací získaných tuzemskými poskytovateli (ministerstva, kraj, úřad práce, granty firem) i dotací z fondů EU;
- provádí závěrečné finanční vypořádání dotací dle požadovaných termínů;
- zpracovává podklady pro sestavení státního závěrečného účtu;
- vede agendu místních poplatků vybíraných na základě OZV, pokud není některý z nich výslovně svěřen jinému odboru;
- vede evidenci pohledávek města v rozsahu stanoveném vnitřním předpisem, zajišťuje nakládání s nimi (zejména vymáhání).