Nový systém již nevyžaduje známky na popelnice, platit se bude za každého občana. Poplatek budete moci uhradit elektronicky.

Město chystá od Nového roku velkou změnu v systému platby za odpad. Dosavadní systém úhrady formou nákupu známky na popelnici končí. Kvůli zákonné povinnosti zastupitelé schválili novou vyhlášku. Zvolili systém, který již mnoho let platí ve většině měst a obcí v České republice: roční úhradu za každého občana, který má ve městě Slavkov u Brna přihlášené trvalé bydliště.

Výše poplatku byla stanovena na 700 korun na kalendářní rok. Děti do 18 let budou mít úlevu 50 %, zaplatí 350 korun. Povinnost zaplatit 700 korun mají také majitelé bytu, domu nebo chaty, kde není nikdo hlášený.

 

kompletní vyhláška ke stažení zde

Leták ke stáhnutí

„Nejsme šťastní z toho, že musíme opustit starý systém. Bohužel ale musíme splnit zákonnou povinnost, která se obcí dotkne od roku 2022. Proto jsme schválili obecně závaznou vyhlášku, která s menšími obměnami a místními specifiky platí ve většině měst a obcí v Česku. Výše poplatku je také inspirovaná celorepublikovým průměrem a na základě nákladů za odpadové hospodářství města. Jeho výše zajistí podobný příjem do městské pokladny, jako tomu bylo dosud – tedy kolem 4,5 milionů korun včetně odměn. I nadále tak bude platit, že město náklady na fungování odpadového hospodářství bude téměř z jedné třetiny dotovat – skutečný náklad na jednoho občana je totiž vyčíslený nad tisíc korun na obyvatele,“ uvedl starosta Michal Boudný.

Platba „na hlavu“ bude znamenat pro některé domácnosti úsporu, pro jiné drobné navýšení. Cílem této úpravy však je také nastavení spravedlivějšího modelu. Například čtyřčlenná rodina se dvěma nezletilými dětmi dosud platila za týdenní celoroční svoz 2000 korun, nově zaplatí o sto korun více. Naopak například seniorský pár nyní zaplatí za týdenní svoz 1400 korun. Dosud stál 14denní svoz 1500 korun. Nejvíce se zlevnění dotkne jednočlenných domácností, které doposud i za měsíční svoz platily 1300 korun. Nyní budou platit téměř polovinu, 700 korun.

Naší prioritou bude udržet týdenní svoz popelnic. Po roce fungování systém vyhodnotíme a navrhneme případné změny. Bude nás zajímat nejen ekonomická stránka, ale zejména ochota lidí i nadále třídit odpad. Chci věřit totiž, že naši občané mají třídění odpadu zaryté pod kůží – vždyť na jednoho obyvatele připadá cca 147 kg komunálního odpadu za rok, zatímco v jiných městech je to kolem 200 kilo, které pak musí obec zajistit k likvidaci, která bude každým rokem dražší,“ uvedla místostarostka Marie Jedličková. Ta také zdůraznila, že z ulic nezmizí žádné kontejnery na tříděný odpad a četnost jejich svozů zůstane zachována. Město bude také ve spolupráci se svozovou firmou Respono připravovat nový motivační systém založený na sledování hmotnosti jednotlivých nádob na komunální odpad.

Úhrada samotného poplatku bude velmi jednoduchá. Město chce v průběhu ledna spustit na svých stránkách takzvaný Portál občana, kde bude fungovat i elektronická platební brána. Poplatek tak uhradíte velmi podobně, jako jste zvyklí z e-shopů nebo systému na koupi elektronické dálniční známky. Občané, kteří preferují úhradu na přepážce pokladny městského úřadu, tak mohou učinit i nadále. Detaily k prováděným platbám zveřejníme v následujícím čísle zpravodaje.

 

.row-centered { text-align:center; } .col-centered { display:inline-block; float:none; /* reset the text-align */ text-align:left; /* inline-block space fix */ margin-right:-4px; } table tbody>tr:nth-child(even)>td { background-color: #272727 }